Gençlik Dergilerindeki Rehber Abla ve Ağabey Yaklaşımı

17coverf.jpg

Medya iletilerini daha yakından incelemeye bu defa gençlere yönelik “lifestyle” dergileri ile devam edelim.

Genç kızları ya da erkekleri hedef kitlesi olarak belirleyen bu dergiler okuyucularına yaklaşırken onlara bir “abla”, “ağabey” ya da onlardan yaşça biraz daha büyük “arkadaş” gibi hitap etmeyi seçerler. Böylece okur ile aralarındaki bağı güçlendirmeyi hedeflerler.

Abla, ağabey ya da arkadaşın yaşça biraz daha büyük olmaları onları daha tecrübeli ve bilgili kılar. Böylece bu abla, ağabey ve arkadaşlar birikimlerini genç okuyucu ile paylaşıyor duygusu yaratılır.

Örneğin, ülkemizde de piyasaya sunulan “17” isimli17jif.jpg derginin Haziran 2006 kapağını incelediğimizde “350 Öneriyle Tarzınızı Yenileyin”, “Mayo ve Bikini Rehberi”, “Makyaj, Saç ve Bakım İpuçları” gibi başlıklarla karşılaşırız. Bu başlıklarda bir rehberin, genç okuyucu için hazır bulunduğu, onlara yardım edeceği duygusu yaratılır. Başlıklar derginin ilgili sayfalarında incelendiğinde yanılmadığımızı anlarız.

Genç kızlara yönelik “17” dergisinin güzellik bölümündeki “Bakım-Editöre Sorun” sayfası okuyucuya rehberlik hizmeti sağlayan bir yaklaşım taşır. Okuyucuların sorularına cevap verilir. Kullanılan dil otoriter değildir; arkadaşçadır.

Rehber abla, ağabey ya da arkadaş yaklaşımı “Edtörden” sayfasında da kendini belli eder. Editörün yazısı okuyana sempatik gelir. Editör, okuyucuya kendini yakın tutar ve böylece mesajını daha etkin bir biçimde aktarır. Editör yaşça okuyucusuna yakın olsa da ondan daha büyüktür ve moda, güzellik, sağlık, yaşam, aşk ve eğlence gibi pek çok konuda en güvenilir rehber olduğunu belli eder.

© Ali Nihat Eken, İstanbul, 2007