Michael Haneke’nin “Caché” İsimli Filmi ile Medya Okuryazarlığı Çalışması

cache2

Medyanın günlük yaşantımızın vazgeçilmez bir parçası olduğu şu günlerde “medya okuryazarlığı” da giderek önem kazanıyor. Her gün binlerce “medya mesajı”na açık olduğumuz bir ortamda bu mesajların algılanması ya da çözülmesine yönelik becerilerin küçük yaşlardan itibaren öğrencilere aktarılması çok önemli. Medya okuryazarlığı becerileri, birey-medya arasındaki sağlıklı, özgürleştirici bir ilişkinin temeli.

Bu yazıda izlenmesi pek çok seyirci için çok kolay olmayabilecek bir Michael Haneke filmini [Caché / Hidden -2005] kullanarak bir medya metnini farklı açılardan “didiklemeye” gayret edeceğim.

Aşağıdaki sorular benim önerdiğim sorular. Elbette, çeşitlendirilebilir, yeniden yapılandırılabilir ya da yeniden sıralandırılabilirler. Bu soruların medya metinlerini okumada yeni perspektifler kazandıracağını, görsel ve işitsel medyadaki metinlerin de aynen yazılı metinler kadar zengin olduğu konusunda farkındalıklar yaratabileceğini düşünüyorum. İşte üzerinde durulabilecek birkaç soru:

1) Michael Haneke hakkında bilgi toplayınız. Bu bilgiler yönetmen Haneke konusunda size nasıl ipuçları vermektedir?
2) Haneke, filminde bireysel ve kollektif suç arasında ne tür bağlantılar kurmaktadır? Suç teması filmde hem kişisel, hem de ulusal boyutta nasıl incelenmektedir? Georges ve annesi arasında geçen konuşma neden önemlidir? Bu filmi politik bir alegori olarak algılamak mümkün ise bunun açıklaması ne olabilir?
3) Bisiklet sekansının önemi ne olabilir? Georges, Anne ve bisikleti sürücüsü film karelerine nasıl yerleştirlmişlerdir? Neden?
4) Georges ve Majid’in evlerini karşılaştırınız ve bu karşılaştırmanın filmi anlamamıza hangi açılardan yardımcı olabileceğini düşününüz.
5) Filmde “Öteki” ve “Öteki olma” durumu nasıl ele alınmıştır?
6) Georges ve Anne, oğullarının eve gelmediğini fark etikten sonra, bir süre tartışırlar. Bu sırada Haneke geri planda televizyonu göstermektedir. Neden?
7) Haneke, “kaseti kim gönderdi?” sorusunu neden cevapsız bırakmayı tercih etmiş olabilir?
8) Filmin ismini, filmdeki karakterleri düşünerek yorumlayın. Bu yorumlar size ne anlatır?
9) Haneke, filmde hemen hemen hiç müzik kullanmaz. Bunun nedeni/nedenleri ne olabilir? Filmde Pierrot’nun okulu nasıl tasvir edilmiştir? Bunun önemi nedir? Pierrot’nun yatak odasını incelediğimizde gençlik kültürleri hakkında nelere rastlarız?
10) Filmin finalinde Haneke sinema seyircisine nasıl yaklaşır? Filmin sonunda Georges’un yatak odasındaki bütün perdeleri çekip karanlıkta uyuması ne anlama gelebilir?
11) Haneke’nin şu sözünü filmin anlattıklarını düşünerek yorumlayınız: “Olduğumuz yere ulaşmak için neleri bastırdık acaba?”
Ali Nihat Eken, 2013

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s