E-Kitap Üzerine Notlar

Elektronik kitaplar hızla yaygınlaşıyor. The Observer’dan James Bridle’ın (Ocak 2014) verdiği bilgilere göre, ABD, Çin, Rusya ve İngiltere 2013 yılında e-kitap pazarının en tepesinde yer aldılar ve e-kitap satışları 2014 yılında basılı kitap satışlarını geçecek. Basılı kitaplara dokunmayı, satırların altını çizmeyi, gerektiğinde sayfaların üzerine not almayı seven bir okur olarak elektronik kitapları kabullenmem hiç zor olmadı. 2011 yılında Haruki Murakami’nin Norwegian Wood isimli romanı satın alıp okuduğum ilk kitaptı. O günden bu yana hem basılı hem de elektronik kitapları almaya devam ediyorum. İbrenin, e-kitaptan yana kaydığı notunu düşmeliyim. Bu yazıda kendi okuma tecrübelerimden yararlanarak e-kitap ile aramdaki “ilişkiyi” özetlemek istiyorum. Hangi platformu kullanıyorum? Kanada merkezli Kobo Books. Çok geniş bir kitap arşivleri var, aradıklarımı kolayca bulabiliyorum. 4 milyondan fazla kitap olduğu açıklanmış internet sitesinde. Kitap satışı konusunda ülkemize yönelik bir kısıtlamaya rastlamadım. Ülkemizde satılıyor mu emin değilim ama Kobo’nun piyasaya sunduğu bir Kobo eReader da mevcut. Nasıl okuyacağım? Satın aldığım kitap Kobo Kütüphanemin raflarına giriyor. Daha sonra bilgisayarımda, iPad’imde ve hatta zorda kalırsam akıllı telefonumda bile okuyorum. Yapmam gereken tek şey Kobo’nun hazırladığı uygulamaları indirmek. kobo_murakamiKitaplarımı nasıl bir ortamda saklayacağım? Kobo uygulamasının kütüphanesi görsel açıdan çok şık ve farklı tema seçenekleri sunuyor. Kitaplarınızı yeniden eskiye, eskiden yeniye saklayabilirsiniz. Ya da isterseniz belirli bir yazara göre raf oluşturabilirsiniz. Örneğin, benim Murakami rafımda 9 kitap görünüyor şu sıralar. Hangi sayfada kalmıştım? Kobo’nun uygulaması çok “akıllı”. Uygulamayı yüklediğiniz araçlar arasında “akıllı iletişim” var. Örneğin, iPad’de okuduğunuz kitabı daha sonra bilgisayarınızda okumaya devam etmek istediğinizde uygulama sizi o sayfaya taşıyor. “Nerede kalmıştım?” derdi yok. Gerekirse elektronik kitap ayracı kullanmanız mümkün. Hoşuma giden cümlelerin altını çizebilir miyim? E-kitap okurken notlar alabilirsiniz. Sevdiğiniz bölümlerin altını çizebilir, farklı renklere boyayabilir, sayfanın üzerine notlarınızı düşebilirsiniz. Kağıt üzerine yazabileceğiniz herşeyi; hatta daha fazlasını (çünkü yer sorunu yok) elektronik ortamda yazabilirsiniz. Sözlük kullanımı var mı? Kobo uygulamasında en çok sevdiğim şeylerin başında sözlük geliyor. Anlamını bilmediğiniz kelimeyi “highlight” edip kolayca sözlükten kontrol edebiliyoruz. Zamandan tasarruf. Sosyal medya boyutu var mı? Kitap okuma öncelikle “solo” bir tecrübe olabilir ama isterseniz Kobo’yu kullanırken bunu çeşitlendirebilirsiniz. Örneğin, uygulamanın Facebook ve Twitter bağlantıları var. Romandan ya da hikayeden… istediğiniz bir cümleyi sosyal medyada paylaşabilirsiniz. Ya da arzu ederseniz kendi aldığınız notları diğer okurlara açabilir, siz de onların notlarını görebilirsiniz. Okur davranışları üzerine bir not: Kobo Books’un uygulamasında istatistikler de bulabilirsiniz. Örneğin: Kaç saatte okudum? Kaç oturumda kitabı bitirdim? Kaç sayfa çevirdim? Bir oturumda ortalama kaç sayfa okudum? Bu soruların cevapları uygulama tarafından hemen size sunuluyor. George Orwell’in Big Brother’ı aklınıza geliyorsa ve bu özelliği kullanmak istemiyorsanız bu yine sizin seçiminize kalmış. Kitabı “offline” okuyarak bu özelliği iptal edebilirsiniz. Bu yazıda Kobo Books’un uygulamasını kullanarak e-kitap okuma tecrübemi sizlerle paylaştım. Dilerseniz siz de düşüncelerinizi bu sayfanın altındaki yorumlara ekleyebilirsiniz. Keyifli e-okumalar

5 thoughts on “E-Kitap Üzerine Notlar

  1. Kobo çok güzel bir uygulama gibi görünüyor. Ben de wattpad kullanıyorum ve aradığım bazı Türkçe kitapları da ücret ödemeden indirebiliyorum.

  2. Katılıyorum, e-kitap okumaya başladığımdan beri -yaklaşık 1 yıldır – okuma deneyiminin geliştiğini hissediyorum. Sizin saydığınız tüm artılar çok önemli: Altını cizebilmek, notlar alabilmek, paylaşabilmek, hemen sözlüğe bakabilmek. Ama beni en çok mutlu eden şey, 50’den fazla kitabı yanımda taşıdığımı, istediğim zamanda istediğim yerde okuyabileceğimi hissetmektir. The Guardian’in yazısına rağmen sanırım tercihimi e-booktan yana kullanacağım. Rusça kitapları satın almak için litres.ru kullanıyorum ve üzülerek görüyorum ki Turkiye’de kitap fiyatları çok yüksek, keşke daha ulaşılabilir olsaydı.

    1. Teşekkürler Natalia. Haklısın; kitaplarımızı yanımızda taşıyor olabilmek güzel bir duygu:) litres.ru önerisi de okurlara yararlı olacaktır eminim.

Leave a Reply

