AlbinoniZaman zaman, eski dergileri raflardan indirip tekrar bakarım. İlgi alanlarım zaman içinde değişim gösterebildiği için daha önce çok üzerinde durmadığım bir yazı başka bir tarihte daha farklı bir zamanda ilgimi çekebilir.

Yayın hayatına Nisan 2012 tarihinde son veren “Classic FM” klasik müzik dergisi özenle sakladığım dergilerdendir. Dergideki en sevdiğim sayfalarından biri de Emma Baker’ın hazırladığı “Büyük Eserlerin Ardındaki Hikaye” idi. İşte bu seriden bir yazıyı okurlarla paylaşmak isterim.

Baker, Classic FM’in Ekim 2010 tarihli sayısında İtalyan besteci Tomaso Albinoni’nin ünlü Adagio’sunu konu alan bir yazı kaleme almış:

“Şubat 1945’te müttefiklerin bombardımanından sonra Dresden, yanmış yıkılmıştı. Geriye kalan kültürel eserleri kurtarabilmek için 2. Dünya Savaşı sonrası bu kente gidenlerin arasında İtalyan müzikolog Remo Giazotto da bulunuyordu. İtalyan Barok müziği; özellikle Tomaso Albinoni ve Antonio Vivaldi konusunda uzman olan Giazotto, o sıralar Albinoni’nin biyografisi üzerinde çalışmaktaydı. Savaş öncesi Dresden Devlet Kütüphanesi önemli manüskriptleri barındırıyordu; İtalyan müzikolog, geriye kalanları kurtarmak ve kataloglamak üzere işe koyuldu.

Ne yazık ki çoğu şey yok olmuştu; bunların arasında Albinoni’nin eserleri de bulunmaktaydı. Ancak, Giazotto bu yıkımın içinde bestecinin bir trio sonatının motiflerini bulmayı başardı. Sonattan geriye kalan tek şey yavaş bölümden bazı motiflerdi. İtalyan müzikolog, Venedik Barok stili konusundaki bilgisini kullanarak bulduklarından tam bir bölüm ortaya çıkardı. Bu, Albinoni’nin o ünlü Adagio’suydu. Eserdeki o büyüleyici yaylılar, bu eseri Barok müzik tarihinin en önemli eserlerinden birisi yapmıştı. Giazotto, bombalarla harabeye dönmüş Dresden’in küllerinden bir anka kuşunun doğmasını sağlamıştı.”

Bu noktada belirtmeliyim ki Baker’ın “anka kuşu” benzetmesi çok hoşuma gitti. Yazı şöyle devam eder:

karajan_albinoni“Ama elbette hepimizin bildiği üzere anka kuşu mitolojik bir kuştur ve bu nedenle gerçek, görünenden farklı olabilir: İtalyan müzikolog Remo Giazotto, 1998 yılındaki ölümünden kısa bir süre önce şaşırtıcı bir açıklama yapmış ve ortada hiç bir zaman bir manuskriptin olmadığını ve Albinoni’nin Adagio’su olarak bilinen ve sevilen eserin aslında, kendisinin 1945 yılında yazdığı bir Barok pastiş olduğu iddiasında bulunmuştu. Bu açıklama müzik tutkunlarının ayaklarının altındaki halıyı çekmek gibi bir şeydi. Giazotto’nun iddiasına inanılabilir miydi? Doğru söylediğine dair bir kanıt da yoktu. Ve müzikolog, bu sırla birlikte ölmüştü. İlginç olan şey ise, Dresden Devlet Kütüphanesi’nde Giazotto’nun üzerinde çalıştığını iddia ettiği trio sonatının çerçevesiyle ilgili bir kayıt da bulunmadı.”

Baker; Albinoni’nin Adagio’sunun üzerindeki sır perdesinin henüz açılamadığını vurgularken yazısını şu sözlerle tamamlıyor: “Tek tesellimiz burada sorgulananın eserin kalitesi değil de kaynağının olması.”

Albinoni Adagio için kayıt önerisi: Penguin Guide, Albinoni Adagio için yukarıda fotoğrafını görebileceğiniz bir DG albümünü öneriyor. Bu kaydı iTunes Türkiye üzerinden satın almak için tıklayınız… İyi dinlemeler!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s