Sistema Scotland

sistema

Birlikte Yaşamak ve Yaratmak

Sistema Scotland, adından da anlaşılacağı üzere Venezuela’daki El Sistema’nın İskoçya’da yürütülen versiyonu. Çocukları bir orkestra programı içerisine yerleştirerek bireysel ve toplumsal yararlar sağlamayı amaçlıyor. Orkestranın üyeleri olan çocuklar; yardımlaşmayı, zorlukları, bu zorluklarla başa çıkmayı, bir diğer deyişle birlikte üreterek, müzik yaparak yaşamayı öğreniyorlar. Bir orkestranın orkestra olabilmesi için gereken ortak amaç, bu amaca ulaşmanın gerektirdiği bireysel sorumlulukların da yerine getirilmesiyle anlam buluyor.

İskoçya’da şu anda yaklaşık 1300 öğrenci bu orkestra programlarına katılıyor ve düzenli bir şekilde eğitim alıyor, konserler veriyor ve konser gezilerine çıkıyor. Sistema Scotland kapsamında oluşturulan orkestralara Big Noise deniyor. Bunların ilki 2008 yılında Stirling Raploch, ikincisi de 2013’te Glasgow Govanhill’de kuruldu. Siz bu satırları okurken, muhtemelen, Aberdeen Torry’de de yeni bir orkestra programı başlatılmış durumda. Big Noise Orkestraları; ikamet ettikleri yerleşkelerde anaokulları, ilkokullar ve ortaokullarla ortak çalışarak çocuklara müzik eğitimi veriyorlar.

Programa katılan çocukların enstrümanları ücretsiz sağlanıyor. Önceleri çocuklar enstrümanlarını sadece merkezlerde kullanabiliyorlar çünkü programa çok erken yaşlarda başlatılıyorlar. Bir yıl içinde, bazen daha önce, enstrümanlarını eve götürmelerine izin veriliyor. Programdan çıkmak isteyen öğrencilere gelince. Öncelikle bunun nedenleri araştırılıp çözüm aranıyor. Bu süreç sonunda çocuk yine de programdan çıkmak isterse bu seçim ona bırakılıyor.

Sistema Scotland Big Noise Orkestraları üzerinde yapılan uzun vadeli ilk bilimsel araştırma sonuçları geçtiğimiz yaz başında, kamuoyu ile paylaşıldı. Bu araştırma Stirling ve Glasgow’daki orkestraları kapsıyor.

Glasgow Center for Population Health (GCPH) tarafından yürütülen araştırmaya göre, yapılan çalışmalar çocukların yaşamlarında olumlu değişiklikler yaratmış. Araştırma ekibi bu faydaların toplum adına çok değerli birer yatırım olduğunu vurguluyor.

Sonuçlardan bazılarını paylaşalım. Program; a) katılımcılarda güven, özgüven, ortak gurur yaratıyor b) katılımcı çocukların hayatı, daha sağlıklı ve daha anlamlı yaşamaları için önemli bir potansiyel sunuyor c) kısa vadede maddi açından olmasa da sosyal yararlar sağlama açısından önemli fırsatlar yaratyor d) öğrencilerin okula devam oranlarına olumlu katkı sağlıyor e) toplumda hassas bir konumda olan ve incinmesi kolay olan öğrencilere bir soluklanma ve korunma imkanı veriyor.

Programa katılan öğrencilerin el yazılarında görülen olumlu gelişme de dikkat çeken bir diğer nokta. Burada kısaca değinmeye çalıştığım noktalar, Sistema Scotland üzerine yapılan ilk araştırma sonuçları. Uzmanlar, projenin uzun vadedeki etkilerinin gözlemlenmesi için de çalışmalar yürütmekte.

Sistema Scotland’dan Richard Holloway’in araştırma sonrasında yaptığı bir açıklama ile bu yazıyı sonlandırmak anlamlı olacak: “Sonuçlardan görüyoruz ki bu orkestralar daha mutlu ve eşit bir İskoçya yaratmada, çocukların potansiyellerini tam olarak kullanmada. önemli bir rol üstleniyorlar”.

Fotoğraf / Photo credit: Marc Marnie

sistema